Verklig effekt på LEDramp

Det är många som fokuserar helt blint på effekten när det gäller extraljus som ledramper, runda extraljus och övrig sådan fordonsbelysning. Faktum är dock att effekten säger väldigt lite, en 400 Watt ledramp kan vara MYCKET SÄMRE än en 80 Watts LED ljusramp, och så vidare!

Ford Crown Vic Polisbil utrustad med en 84 Watt LED ljusramp som lyser riktigt bra trots den ”låga” effekten!

Men varför är det så? Mer effekt borde väl ge mer ljus? En 400 Watt mot en 80 Watt bör väl lysa mer än fyra gånger starkare kan man tro?

Så är det dock inte när det gäller just LED extraljus, måhända om man pratar halogen och de har samma reflektorer, då är en 100 Watt starkare än en 55 Watt exempelvis.

En av anledningarna till detta beror på att den effekt som är angiven för en ledramp allt som oftast är enligt den tekniska specifikation, och detta är från utvecklingen, vad dioderna i rampen kan ge MAX. Dessvärre behöver rampen ofta begränsas, dvs. styrdonet och komponenterna inuti ledrampen (eller det runda extraljuset) klarar inte av kontinuerlig max effekt, för då kommer livslängden kortas ned avsevärt. Begränsningen kan även ha att göra med E-märkningen, att rampen helt enkelt inte få ge ifrån sig alltför mycket ljus för då kommer man upp i för högt referenstal och den blir inte godkänd för vägen.

Om man tar 400 Watt ledrampen som exempel, varav denna är en billig ramp utan E-märkning, så beror begränsningen med största sannolikhet på att komponenterna i rampen och utformningen för kylning inte hade klarat av 400 Watt någon längre tid, då kanske rampen endast hade kunnat lysa i max effekt någon timme innan den går sönder. Det vore inte så kul ju?

En billig ”400 Watt” ramp kanske således endast drar 100-200 Watt, kanske till och med lägre! Dessutom kan dioderna vara av en billig sort samtidigt som reflektorerna är kasst utformade. Detta kan lätt resultera i att en väldesignad 80 Watt LED extraljusramp lyser bra mycket bättre än denna budget 400W-ramp.

Även bra och prisade ledramper drar oftast inte full angiven effekt. Om man tar 80W rampen ovan, så kanske den hamnar på 65-66 Watt om man mäter upp med en multimeter, men det är HELT OKEJ faktiskt, så länge den ger bra ljus som extraljus!

De tester som Xtraljus gjort visar att basic LED belysning kanske har en nominell (dvs. kontinuerlig) effekt på runt 25-50% av vad som angivits från fabrik (optimala förhållanden), medan ”higher end” premium drar minst 75-80% av angiven effekt.

Så en budget ljusramp kan ha en teoretisk effekt (MAX effekt i rätt miljö) på 200 Watt men drar under verkliga förhållanden 50-100 Watt.

En dyrare ljusramp på teoretiska 120 Watt bör då dra minst 90 Watt i verkliga livet.

Sedan kan det även finnas undantag, ett billigare extraljus kan fortfarande lysa bra fastän den nominella effekten är bra mycket lägre, om dioderna och reflektorerna är bra, osv. Det är mycket som spelar roll och ofta behöver man faktiskt testa lamporna på vägen och på den bil de skall monteras på, för att få sig en rätt (ljus)bild av läget.