Regler vid montering av extraljus

Vad finns det egentligen för regler vid montering av extraljus i vårt avlånga land som stavas SVERIGE?

Det är faktiskt ganska generöst här mot i övriga EU, tro det eller ej, vilket beror på att landet ligger så långt i norr med långa och mörka vintrar bland annat.

Reglerna är kortfattat dessa:

  • Extraljusen MÅSTE vara E-märkta att användas som just extraljus, dvs. ECE-R112 (nya märkningen heter ECE-R149)
  • Du får faktiskt montera hur många extraljus som helst
  • Alla extraljusen kombinerat får faktiskt lysa hur mycket som helst, referenstal räknas ej i Sverige
  • Du behöver inte montera extraljusen parvis, det går bra med t ex. 3 st runda extraljus
  • Extraljusens ljusbild MÅSTE dock vara symmetrisk, dvs. samma på höger och vänster sida
  • Du MÅSTE bli notifierad om att extraljusen är påslagna, därför kopplar man dem oftast till helljusen (för då lyser ju helljuslampan i mätarhuset och extraljusen tänds och släcks i kombination med bilens vanliga helljus), man kan även koppla en separat varningslampa i kupén om man exempelvis vill kunna använda extraljusen med en separat knapp

Det var inte så mycket att hålla koll på egentligen? 🙂

Observera dock att OVAN främst gäller i Sverige, andra länder såsom Danmark, Tyskland och så vidare har inte samma regler gällande referenstal (extraljusen plus helljuset från bilens strålkastare får inte lysa hur mycket som helst, max 100 i referenstal). Man får heller inte montera 3 st extraljus utan det måste vara parvis, ett på varje sida.

Notis! Extraljusens referenstal står på linsen, vid E-märkningen. Exempelvis om det står ”50” så får det värdet plus strålkastarnas helljus referenstal inte överstiga summan 100 utanför Sverige. Därför kan man inte montera hur många extraljus som helst om man ska åka till Tyskland, som exempel! Då är det bra om man monterar bort dessa innan färd kanske, eller kopplar ifrån dem elektriskt, så att man får fortsätta sin färd. Referenstalet är för övrigt ett slags värde på hur starkt lamporna lyser.

MEN nu kanske du frågar dig, vad sker om man vill ha de där populära positionsljusen i extraljusrampen eller de runda extraljus? Är det lagligt? Det är ju massor av bilar som kör med dem på vägen och polisen säger ingenting (i de flesta fall)? Vad är grejen med det?

Jo, det först du måste försäkra dig om är att positionsljusen är lagliga, dvs. E-märkta. Bara för att extraljuset är E-godkänt så kanske inte funktionen för positionsljus är godkänd! Extraljusfunktionen har vanligtvis ECE-godkännandet ECE-R112 (nya märkningen är ECE-R149), men det gäller ju bara funktionen extraljus i lampan. För att positionsljuset också ska vara godkänt så måste det stå ”R7” efter R112, vilket betyder just positionsljus. PS, nya märkningen för R7 är R148.

Men sakta ned i slalombacken litegrann, tyvärr så slutar det inte där! Om FUNKTIONEN FÖR POSITIONSLJUSET ska användas på allmän väg, så måste lamporna monteras på ett särskilt sett, dvs. särskilda avstånd gäller tyvärr!

Se bilden nedan, där kan du lägga märke till att avståndet mellan positionsljuset måste vara minst 60 cm (bredare än en nummerskylt) och minst 35 cm från marken (högst 150 cm, i vissa fall max 210 cm om inget annat fungerar på fordonet). De måste dessutom monteras max 40 cm från sidan av bilen.

Detta resulterar i att man inte kan ha en LED extraljusramp med positionsljus, ej heller 3 st runda extraljus, och om man överhuvudtaget väljer 2 st runda extraljus (eller ledramper av mindre modell) så måste de fortfarande ha ett avstånd i mitten på minst 60 cm och max 40 cm i sidled, vardera sida. 🙁 Det blir med andra ord lite jobbigt att montera dessa på ett bra och snyggt sätt!

Så, alla du ser på vägen kör troligtvis ”olagligt”. Hur sträng ordningsmakten är gentemot detta är dock en annan fråga, likaså besiktningen.

Hoppas att du lärde dig litegrann!