E-märkningar på extraljus

Bara för att lampan är E-märkt (E-godkännande) så betyder det inte per automatik att det får användas på allmän väg. Jo, så är det faktiskt!

Lampan behöver vara BÅDE E-märkt (exempelvis E4-godkännande) OCH följt av korrekt ECE-märkning, i detta fall ECE R112 (om extraljuset är av typen LED eller halogen).

Det finns flera olika ECE-märkningar och det gäller att det är korrekt för just extraljus (eller rättare sagt ”strålkastare”), man får exempelvis inte ta ett backljus som är märkt E4 ECE R23 och montera som extraljus.

En liten notis mitt i allt, du kanske undrar vad siffran efter det första ”E” betyder? Det är faktiskt vilket lands regler som produkten är framtagen för. E4-godkännande är exempelvis Nederländerna, medan E1 är Tyskland och E5 Sverige och så vidare. De flesta är i princip samma inom EU, men det kan skilja litegrann. E1 (Tyskland) är exempelvis utgångspunkten och det mest ”strikta” skulle man kunna säga. Samtliga E-godkännande är godkända inom hela EU dock (spelar ingen roll vilken siffra med andra ord).

Här nedan följer en lista på de mest förekommande ECE-klasserna:

ECE R3 – Reflexer
ECE R4 – Nummerskyltsbelysning
ECE R6 – Blinkers
ECE R7 – Positionsljus, bakljus, bromsljus, breddmarkeringsljus
ECE R19 – Dimljus fram
ECE R23 – Backljus
ECE R38 – Dimbakljus
ECE R65 – Varningsljus
ECE R77 – Parkeringsljus fram & bak
ECE R87 – Varselljus / varsellykta
ECE R91 – Sidomarkeringsljus
ECE R98 – Xenonstrålkastare (EXTRALJUS)
ECE R112 – Halogenstrålkastare & LED-strålkastare (EXTRALJUS)

Listan ovan är faktiskt utgången, på sätt och vis, den har ersatts av nedanstående lista, för att samla allt under mindre antal kategorier (klasser).

ECE R148 – Signalljus (exempelvis positionsljus, blinkers, bakljus, stoppljus, dimbakljus m.m.)
ECE R149 – Strålkastarljus (exempelvis strålkastare, extraljus, dimljus fram, kurvljus m.m.)
ECE R150 – Enheter som är reflekterande (exempelvis reflexer, LGF-skylt, varningstriangel m.m.)

Detta betyder att extraljus kan ha både R112 och R149 under en period, beroende på hur tillverkarna gör. En del kanske har R112 ett tag medan andra går över till R149 direkt.

Extraljus med godkänt positionsljus märks alltså ECE R10 R112 R7, eller mer modernt ECE R10 R148 R149. Notera dock att särskilda regler gäller vid placering av extraljus med positionsljus, OM positionsljuset skall användas. Se den separata sidan om detta.

En annan mycket viktig ECE-klass är den som nämns precis ovan, ECE R10, den betyder att produkten inte ger ifrån sig elektromagnetisk störning (EMC-godkänd). Det vore ju tråkigt om lampan stör radion och annan mer viktig utrustning i bilen?

Här nedan följer en bild där extraljusets märkning har dekodats:

Arbetsbelysning som är E-märkt brukar enbart ha R10 då lamporna ej är avsedda för allmän väg, men de måste fortfarande kunna användas på ett bra och säkert sätt utan att ge störningar.

Efter både E4 R10 R112 R7 så kan det finnas lite ytterligare info, tro det eller ej! Ja du gissade rätt, det är referenstalet för lampan som var i åtanke! Detta så kallade referenstal säger litegrann om hur starkt ljuset är, och om man plussar ihop det värdet med referenstalet från bilens strålkastare så får summan inte överstiga ”100” i EU. Dock har Sverige ett undantag här, vilket gör att det får vara hur högt värde som helst sammanlagt, bara varje enskilt extraljus är godkänt för vägen så att säga.

Vad händer om inte belysningen är E-märkt överhuvudtaget då? Det saknar både E-godkännande och alla konstiga tecken efteråt? Ja då är det troligtvis ”bara” CE-märkt (med RoHS) och får inte användas på allmän väg, utan ändamålet får bli arbetsljus (arbetsbelysning) eller som extraljus vid körning offroad, på privat väg.

Men varför är då inte vissa ledramper, runda extraljus osv. godkända? Är det rent ut sagt skit bakom höljet? Det kan mycket väl vara så, men det kan även bero på att de är alltför kraftigt ljusstarka och rentav kan skada ögonen (nära avstånd) eller blända alltför mycket. Då får dem inte E-godkännas helt enkelt, och anledningarna till varför man gjort så kan bero på att de är avsedda för just ”offroad” där man behöver ett väldigt starkt ljus.

Det var allt i denna artikel! Fråga gärna på om du undrar något! Släng iväg ett SMS eller mejl! Kör försiktigt!