Specifikation på relä & kablar

Här finns lite info kring specifikation (dimensioner) på relä och kablar som används till extraljus.

Extraljuskablage med 6 mm2 tjocka kablar till plusmatning och minusmatning på bilbatteriet, samt 30 ampere säkring i säkringshållare. Relät är på 40 ampere.

En utav grunderna i det hela är Ohms lag! Eller åtminstone nedanstående ”del” av denna fantastiska formel.

Ohms lag: P = U x I

P = Effekt (Watt)
U = Spänning (Volt)
I = Ström (Ampere)

Man kan ändra om i formeln litegrann för att få fram nedanstående:

WATT / VOLT = AMPERE

Beskrivet i ord: Effekten (watt) delat på spänningen (volt) är lika med strömstyrkan (ampere).

Så med andra ord, en LED-ljusramp på 84 Watt (rampen kanske inte drar just 84 Watt men det värdet utgås ifrån här) monteras på en bil som genererar ca 14 Volt när generatorn är igång, då drar den ljusrampen alltså:

84 Watt / 14 Volt = 6 Ampere i ström.

Ett 40 Ampere relä, som många färdigköpta extraljuskablage har, bör alltså vara väl tilltaget i de flesta fall om man bar aska koppla in en styck ledramp. 🙂

Här nedan hittar du ungefärlig max strömstyrka för den vanligt förekommande RK-kabeln som ofta används vid installationer i fordon. Den har en kärna av koppar.

Kabelarea och max strömstyrka för RK-kabel / RKUB-kabel:

0.5 mm2 = 5 Ampere
0.75 mm2 = 7.5 Ampere
1.0 mm2 = 10 Ampere
1.5 mm2 = 15 Ampere
2.5 mm2 = 20 Ampere
4.0 mm2 = 30 Ampere
6.0 mm2 = 40 Ampere

Notis! En RK-kabel eller RKUB-kabel är mångtrådig / flertrådig, den har ej en solid kärna!

En R2-kabel (eller dylikt) däremot kanske klarar några ampere ytterligare per kvadratmillimeter (mm2).

Notis! En R2-kabel har en solid kärna (fåtrådig / fintrådig), den är EJ flertrådig och behöver således inte tvinnas när man skalar den!

Detta är strikt teoretiska beräkningar som bör tas med en nypa salt, och dem tar heller inte hänsyn till bortfall vid användning av längre kablar, men som tur är så blir kablarna aldrig särskilt långa när man kopplar in extraljus, så just den punkten är nästan försumbar (det är ju inte flera meter fram och tillbaka i motorrummet).

Om man vill koppla in 3 st runda LED extraljus då? Hur gör man då? Måste man ha tre separata relän? Det beror lite på hur mycket varje lampa faktiskt drar i effekt.

Låt säga att du vill koppla in tre LED-extraljus med rund design, varje lampa har en effekt på 100 Watt vilket blir det värde som utgås ifrån här.

Totala effekten är 300 Watt med andra ord!

300 Watt / 14 Volt = 21,42 Ampere.

Ett standard 40 Ampere relä bör fortfarande duga med god marginal!

Vad hade hänt om man använt ett 25 Ampere relä till samma uppsättning med tre 100W ljus? Eftersom det är ganska nära gränsen, så kan relät fastna i ett läge och det kanske helt enkelt inte stängs av när du bländar av helljuset! Detta beror lite på vad det är för relä (budget?) osv., flera faktorer spelar roll. Summa summarum av det hela är att man bör ha god marginal och inte ligga på gränsen!

Det som nämnts ovan är dessutom enbart tillämpligt för LED extraljus, om du kopplar in ett par halogen extraljus så kommer de dra mer ström vid uppstart (när de aktiveras), för att glöda de kalla trådarna i halogenlampan, så då behöver man räkna med kraftfullare relä och även kablar givetvis.

Använder man underdimensionerade kablar och relä så kan hela inkopplingen bli för varm och smälta, med brand som resultat, i värsta fall. Det gäller att man aldrig monterar en säkring av högre ampere än vad kablarna klarar av, det är ju säkringen som ska gå i första hand, därav heter det säkring. Helst bör säkringen vara lite mindre (lägre ampere än kabeln) så att man får marginal även där.

Hoppas att du har lärt dig litegrann kring ämnet i fråga. Känner du dig osäker på något, skicka gärna ett mejl eller rådgör med kunnig inom området innan du kopplar in något på bilen.