Här följer shopens enkla och tydliga köpvillkor som accepteras om du handlar på Xtraljus.se. Vill du istället läsa användarvillkoren / personuppgiftspolicy (GDPR) och cookieanvändning, klicka här!
Inledning
Målet är att ha nöjda kunder, då är man bestående! Xtraljus.se (går även att nå Xtraljus.nu) säljer extraljus, ledramper, runda extraljus, arbetsbelysning och övrig fordonsbelysning till riktigt låga priser men samtidigt av grym kvalitet! Här hittar du även biltillbehör och annat smått o gott. Välkommen.
Vem du handlar av/kontakt
Jag som driver e-butiken Xtraljus.se heter Jonathan Petersson och har en enskild firma med följande företagsuppgifter:
Företag: Jonathan Petersson – Enskild firma
Adress: Blomstervägen 14, 331 42 Värnamo
E-post: info@xtraljus.se
SMS: 076-797 62 58
Org.nr: 900223-**** (länk till info på Allabolag.se: www.allabolag.se/900223MJNF/verksamhet)
Godkänd för F-skatt samt registrerad för moms.
All kontakt sker uteslutande via e-post eller SMS och du får oftast svar inom 24 timmar.
OBS, ingen försäljning eller avhämtning från den fysiska adressen ovan! Enbart Internethandel!
Priser
Samtliga priser på hemsidan är inklusive 25% svensk moms. Reservation för eventuella felaktigheter i prissättning, dvs. om det av misstag angivits ett pris på exempelvis 9 kr för en vara som egentligen kostar 999 kr, då ges rätten att justera priset i efterhand eftersom det är ett ganska uppenbart fel.
Kundgrupp
Xtraljus marknadsför, säljer och skickar alla produkter till både privatpersoner, företag och myndigheter i Sverige. Du måste vara minst 18 år för att handla här eller ha målsmans godkännande. Varmt välkomna!
Kunder utanför Sverige men inom EU / EEA (Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet) har även möjlighet att handla i webshopen som om du vore en lokal kund i Sverige, dvs. Xtraljus säljer till alla EU-länder samt Norge, Island och Liechtenstein men skickar enbart till adresser inom Sverige.
Customers outside of Sweden but within the EU / EEA (European Economic Area) also have the opportunity to shop in the webshop as if you were a local customer in Sweden, ie. Xtraljus sells to all EU countries as well as Norway, Iceland and Liechtenstein but only ship to addresses within Sweden.
Det går endast att handla via denna e-butiken, ingen försäljning bedrivs från den fysiska företagsadressen. Du kan handla antingen som gäst eller som registrerad kund. Med ett kundkonto kan du se orderhistorik och få tillgång till fler funktioner. Du bestämmer själv om du vill registrera dig eller inte.
Produkterna
Alla produkter är CE-märkta, av hög kvalitet och anpassade för vårt nordiska klimat. Samtliga produkter följer gällande lagar och regler. Notera att samtliga extraljus / arbetsljus inte är E-märkta och får således inte framföras med på allmän väg beroende på bilens årsmodell och liknande.
Inkoppling av extraljus / belysning
All inkoppling sker på egen risk, rådgör med yrkeskunniga om du känner dig osäker samt din återförsäljare (om fordonet har garanti kvar) och/eller försäkringsbolag om vad som gäller för just din bil eller fordon vid inkoppling av extern belysning. Det skiljer även beroende på om bilen ägs, hyrs (leasas) eller dylikt.
Betalning
Xtraljus erbjuder betalning via Payson by Svea – Faktura, Kort, Swish, Internetbank & Delbetalning.
Payson
Betalning med Payson. Betalning sker enkelt och tryggt med Payson. Du behöver inte ha ett konto hos Payson sedan tidigare för att kunna betala. Slutför köpet direkt med VISA, MasterCard samt de svenska bankerna Swedbank, SEB, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken och Sparbanken Syd. Du kan också välja att betala i efterhand på faktura eller att delbetala över 3-24 månader. Payson håller höga säkerhetskrav och för alla kortbetalningar används 3D-secure teknik. Flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet sedan 2004. Läs mer om Payson här: www.payson.se.
Om Paysonfaktura
Handla mot faktura
I samarbete med Payson erbjuder vi dig att betala köpet mot faktura. Du måste ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i kreditprövningen. Om du gör köpet för ett företags räkning ska det vara registrerat i Sverige och du vara behörig firmatecknare för företaget samt företaget godkännas i kreditprövningen. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress som anges vid köptillfället. Betalningsvillkor är 14 dagar. Vid utebliven betalning skickas betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Dröjsmålsränta debiteras med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet. Mer information och fullständiga villkor finns här.
Information om ångerrätt
Enligt Lag (2005:59) om Distansavtal och avtal utanför affärslokaler har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du ska kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.
Information om överlåtelse
Fakturan kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634.
Swish
Med Swish kan du betala enkelt och tryggt via mobilen med BankID som verifiering. Det går att betala via Swish direkt i kassan med Payson Checkout. Väljer du fakturabetalning så kan du även betala fakturan med Swish när du väl ska betala den. Läs mer om Swish på www.getswish.se.
Frakt och leverans
Leveranstiden från att dina varor skickas ut är vanligtvis 1-4 vardagar och fraktkostnaden är låga 69 kr (fri frakt över 2000 kr!).
För övrigt, angående leveranstiden, så är denna ungefärlig, för de flesta tar det 1-4 vardagar men vissa adresser i Sverige kan ta längre tid, exempelvis Öland, Gotland och Norrland osv. Man får heller inte glömma att det kan hända saker på vägen såsom att lastbilen går sönder, personal som är sjuka m.m.
Alla ledramper, runda extraljus och övriga normalstora försändelser skickas som vanliga paket, medan mindre produkter går som brev/porto och landar direkt i brevlådan.
I de flesta fall så används PostNord som logistikpartner, men det kan även hända att en annan transportfirma anlitas beroende på omfattningen av ordern.
Kvitto
Efter slutförd beställning så kommer du att mottaga ett kvitto/”faktura” (PDF) till din e-postadress (Xtraljus värnar om miljön och bifogar därmed inget papperskvitto med produkterna). Om du inte hittar kvittot/fakturan på köpet så är det bara att skicka ett mejl så ordnas det fram en ny PDF-faktura (kvitto). Har du däremot skapat ett konto i e-butiken så kan du se tidigare orders m.m. om du loggar in. Notera att fakturan (kvittot) från Xtraljus ej skall betalas, det är endast ett kvitto fastän det heter ”faktura”, all betalning sker via Payson by Svea (faktura, kort, Swish, banköverföring, delbetalning).
Avbeställning
Eftersom alla beställningar skickas ut relativt omgående så finns det väldigt lite tid för att avbeställa en order, skicka ett SMS för att höra om just ditt paket hunnit lämnas till transportören.
Reklamation/Garanti
Samtliga produkter kvalitétskontrolleras innan utskick, men skulle det däremot vara något ursprungligt fel på produkterna så löses det givetvis, förutsatt att produkten inte hanterats fel av dig som kund, dvs. det måste vara ett uppenbart fel från tillverkningen. Skicka ett mejl eller SMS om någon produkt inte fungerar som den skall
För övrig eventuell garanti, se respektive produkt.
Ångerrätt/Retur
Xtraljus tillämpar 14 dagars ångerrätt enligt lag. Du som köpare står för returfrakten (du väljer själv transportör, det går även bra att lämna produkten om du har vägarna förbi) och varan ska vara i nyskick då den lämnas tillbaka (alla produkter kontrolleras innan utskick så att de är felfria). Skicka alltid ett mejl eller SMS innan du returnerar någonting, inom 14 dagar från det att du mottagit varan.
Öppet köpt 14 dagar gäller ej företag.
Notera! Ångerrätten gäller ej produkter som tillverkats på beställning om sådana skulle finnas, eftersom dessa av uppenbara skäl inte kan säljas vidare på ett lätt sätt, åtminstone inte inom ramen för det ordinarie sortimentet.
Blankett: Om du vill så kan du använda Konsumentverkets publikation/blankett för ångerrätt, men det går även bra att skicka ett sedvanligt mejl. Här hittar du blanketten: ÅNGERRÄTT BLANKETT
Personuppgiftshantering
Xtraljus är extremt måna om alla kunders personuppgifter och andra känsliga uppgifter varav dem aldrig någonsin skulle lämnas vidare dessa till tredje part i något annat syfte än att behandla din order. Det enda dina personuppgifter används till är för att kunna skicka beställda varor, samt spara dem i bokföringssyfte och liknande, enligt lag. Läs hela dokumentet med integritetspolicy här Xtraljus.se/integritetspolicy.
Rabattkoder
Eventuella rabattkoder är enbart giltiga inom Sverige och endast en gång per kund för den period som erbjudandet pågår. Rabattkoderna går heller inte att kombinera med andra rabattkoder, kampanjer eller på redan prissänkta produkter.
Övrigt
Xtraljus följer Konsumentverkets lagar och regler för konsumenträtt samt ARN’s (Allmäna Reklamationsnämndens) rekommendationer. Målet är som sagt att du som kund ska vara nöjd, det ska ju inte behöva bli tjafs över ett par extraljus eller dylikt.
Force majeure
Om en händelse inträffar som är bortom butikens kontroll så kan Xtraljus ej hållas ansvariga för de konsekvenser som uppstår. Exempelvis plötsliga sjukdomsfall, naturkatastrofer och liknande kan påverka leveranstider och mycket annat.