Koppla in extraljus

KOPPLA IN EXTRALJUS

Välkommen till Xtraljus.se’s guide – Här finns kopplingsschema och information om hur man kopplar in- och monterar extraljus till bilen.


Koppla in extraljus till bilen

Xtraljus.se är din guide till hur man kopplar in extraljus (med kopplingsschema och beskrivande text). Här är ett enkelt kopplingsschema till att börja med..

Klicka på bilden för att förstora.
P.S. Lägg även märke till de gamla logotyperna i röd färg, dem finns kvar i nostalgisyfte. 🙂

Kopplingsschemat längre upp beskriver inkoppling av två extraljus (halogen, LED etc.) som har en sammanlagd effekt på 110 watt. Funktionen består av att extraljusen tänds i samband med att original helljus aktiveras. Det finns även en separat strömbrytare/knapp om man önskar att stänga av extraljusen helt och hållet. Reläet som används är ett enkelrelä av typen slutande relä. Kablarna ska för övrigt vara av korrekta dimensioner med väl tilltagen kabelarea, dvs. hellre tjockare kablar än tunna (cirka 2,5 mm² till 4 mm² för att vara på den säkra sidan) samt att relät ska monteras på en sådan placering så att det ej utsätts för fukt (vilket kommer att förstöra det så småningom pga. den rost som uppstår). Man kan även täta reläet med silikon eller dylikt tätmedel vid kontakterna och skarvarna. Tänk också på att ett relä kan bli väldigt varmt!

Säkra alltid inkopplingen/kretsen med lämpligt amperetal på säkringen, exempelvis 10A till kopplingen ovan. Beräkna lämplig storlek på säkringen utifrån denna formel: Watt / Volt = Amperetalet. Dvs. i kopplingsschemat ovan blir det 110W / 12V = 9,17A, varav en 10A säkring blir bra. Bilens elsystem är nästan alltid på 12 volt om det inte är en äldre bil (kontrollera vad som står på bilbatteriet). Vad extraljusen har för effekt står ofta angivet på förpackningen och i manualen, samt ev. på lamporna till extraljusen eller på höljet.

Ovanstående bild föreställer en upplyst landsväg på natten under vinterhalvåret här i Sverige.

Under vinterhalvåret kommer extraljus väl till pass då det är långa dagar av mörker här i Sverige. Men även på sommaren fyller de sin funktion mer än väl, så investera i något som kan rädda ditt- och andras liv, låt montera extraljus på bilen. Beroende på vad det är för bilmodell så kanske extralamporna till och med bidrar till det kosmetiska på bilen, dvs. de förhöjer utseendet, särskilt om man har en pickup, SUV eller liknande, då är det både praktiskt och tufft! Vanliga personbilar kan med fördel använda mindre LED-ramper som exempelvis monteras under registreringsskylten, vilket givetvis även fungerar för stadsjeepar och pickup trucks också, och tvärtom.

Varför montera extraljus?

Bättre sikt på vägen

Med extraljus monterat på bilen så får man ofta en mycket bra sikt i mörkret.

Billig investering

En extraljusramp eller andra extraljus är en relativt billig investering, särskilt om man gör jobbet själv.

Ökar värdet på fordonet

I många fall så kan extraljus öka värdet på ett fordon då det är en eftertraktad funktion.

Lätt att göra själv

Det är enkelt att koppla in de flesta extraljus själv, även om det krävs en CANBUS-modul.

Hur ett relä fungerar, inkoppling av flera relän samt övrig info och fakta

Det är främst slutande relä (enkelrelä) som används vid inkoppling av extraljus och det är den typen av relä som beskrivs härnäst och på denna sida i övrigt. En annan typ av relä är växlande relä (växelrelä), då finns det fem stift (eller fler, men då är det inget enkelrelä) istället för fyra och man kan kort säga att ett växelrelä inte går att stänga av, det växlar mellan två olika funktioner (om man nu har något inkopplat på det femte stiftet 87A, annars blir dess funktion i princip samma som ett slutande relä). Ett exempel på användningsområde för ett växelrelä är om halvljuset ska stängas av i samband med att man aktiverar helljuset, dvs. det växlar från halv- till helljus varav bägge funktionerna går inte att ha samtidigt, vilket vissa bilar har som standard.

Ett relä används bl.a. för att underlätta påfrestningen av strömmen på strömbrytare/knappar vilka annars hade behövt vara mycket större avseende dess fysiska storlekar. Istället för att dra en kabel direkt från bilens batteri fram till extraljusen och montera en strömbrytare däremellan (vilket hade haft hög påfrestning på strömbrytaren varav eventuellt plasthölje förmodligen hade smält av värmen) så gör man en paus på vägen hos reläet som istället får ta hand om den påfrestningen. Kabeln från batteriet går till stift 30 på reläet och plusmatningen ut till extraljusen går från stift 87. För att binda samman kopplingen som nu är bruten pga. reläet så aktiverar man elektromagneten i reläet via jordning och styrström (stift 85 respektive 86) som på så sätt drar ihop kretsen/pluskabeln igen.

Som det framgår ovan i principskissen för ett reläs funktion så har det ingen betydelse om man istället kopplar styrströmmen till stift 85 och jordningen till stift 86, men som regel och om man vill följa standarden så ska stift 85 jordas och styrströmmen från helljuskablaget ska gå till stift 86, därefter får stift 30 plusmatning direkt från bilbatteriet och ut från stift 87 går plusmatningen vidare till extraljusen.

Man kan med fördel tänka sig ett slutande relä i två delar där del 1 består av stift 85 och 86 (som hör till elektromagneten som ska få ström så att den aktiveras) och sedan del 2 med stift 30 och 87 som har funktionen att göra ett avbrott i kabeln som går från batteriet till extraljusen men där detta avbrott försvinner när magneten aktiveras.

Vill man avstå från att använda relä vid inkoppling av extraljus så behöver man som sagt väl tilltagna strömbrytare/knappar, dock är fördelarna inte många med att inte använda relä, så använd alltid detta (alltså ett relä) särskilt om man ska aktivera extraljusen via bilens original helljus!

Behöver man koppla in extraljus av högre effekt (watt) och/eller flera stycken extraljus till antalet räknat så krävs det ofta flera enkelrelä eller ett eller flera dubbelrelä för att klara av den högre påfrestningen (ampere). Ett dubbelrelä brukar helt enkelt bestå av två stycken separata relä som är ihopgjutna vad gäller plasthöljet, dvs. de fyller samma funktion som två enkelrelä som är placerade bredvid varandra. Det är en smaksak vad man vill använda. Vissa relä kan även ha inbyggda säkringar vilket sparar både tid, material och utrymme.

Att koppla samman flera relä är väldigt enkelt, man kopplar det på så sätt att stift 85 på vardera relä sammankopplas och därefter till en jordpunkt, detta gör man även med stift 86 (sammankopplas) och drar dem sedan till styrströmmen från bilens original helljus (pluskabeln). Till stift 30 på vardera relä kopplas plusmatningen från bilbatteriet, och till stift 87 på vardera relä dras kablar till ett extraljus per relä (beroende på vilken effekt de har). Principen för detta är alltså samma som det första kopplingsschemat här ovan, dock att 85 och 86 kopplas samman mellan flera relä om man inte vill dra separat kablar till allting. Detta gäller även om man har dubbelrelä med design av två separata relä som sitter i samma hållare. Nedan följer en enkel principskiss, man kan dock koppla på flera olika sätt som i sin tur får samma funktion i slutändan, vilket man nu väljer är upp till var och en vad man tycker blir bäst.

Klicka på bilden för att förstora.

OBS!

Samtliga kopplingsscheman och information på denna sida avser delvis bilar som inte har CAN bus system vilket många nyare bilar har idag. CAN bus började användas i en del bilmodeller redan från årsmodell 2003 och framåt. Med CAN bus krävs det i vissa fall särskilda reläsatser eftersom bilens elsystem är extra känsligt och eventuellt kommer att ge en felkod annars (systemet varnar för att något är fel med t ex. belysningen). Dock är det inte säkert att det uppstår några problem alls, det kan mycket väl fungera jättebra, särskilt om bilen har halogenljus i helljuset varav bilens datorsystem inte märker av något om man kopplar på en strömtjuv för att aktivera magneten i reläet till extraljusen.

Utöver ovanstående så avser bägge kopplingsscheman och infon att bilens el-system är minusmatat och därmed plusstyrt, med andra ord att de elektriska komponenterna i bilen alltid är anslutna till jord/minus varav de aktiveras med plus från batteriet, dvs. plusstyrning. En del bilar är dock konstruerade tvärtom, med andra ord är elsystemet plusmatat och därmed minusstyrt, vilket är viktigt att tänka på. Detta innebär kort och gott att styrströmmen är jordkabeln till bilens helljus, varav man får koppla den till stift 85 på reläet. Stift 86 på reläet kan som vanligt kopplas till pluskabeln till bilens helljus, skillnaden är främst att man tar jordningen till reläet från helljuskablarna och inte från karossen/batteriet, för då skulle ju extraljusen lysa konstant.

Notera att många nya och moderna extraljus ofta har LED-lampor eller Xenonlampor i insatserna (LED är det klart mest populära idag, samt det bästa), dessa drar inte alls lika många watt och man klarar sig därmed på mindre antal relä, exempelvis kan tre stycken LED- eller Xenonlampor dra runt 110 watt tillsammans. Man bör dock tänka på att startströmmen vad gäller Xenonlamporna kan vara hög (det krävs mer ström innan lampan lyser i full styrka), därför gäller det att ha säkringar och kabelarea som stämmer oavsett. Notera även att Xenonlampor kan ha en viss fördröjning vid uppstart innan de når full ljusstyrka, även vid släckning innan ljuset har helt slocknat, men numera är många så pass moderna att det knappt märks. LED-lampor lyser däremot med full styrka på ett ögonblick.

Till sist, monteringen av extraljusen på bilen kan man göra på flera olika sätt och vilken bil man har ligger till grund för hur man ska gå tillväga då de flesta bilmodeller kräver olika lösningar. Ett vanligt tillvägagångsätt att montera en LED ljusramp är exempelvis nedanför registreringsskylten, med fästbeslag/skruvar som går genom plasten i fronten, vilket de flesta bilar klarar av, men använd gärna stag bakom plasten för att förstärka! Oftast medföljer det monteringsmaterial/monteringskit till extraljusen men det brukar nästan alltid bli att man får modifiera en del samt troligtvis även så att man får hitta ett mellanting vad gäller design och funktion när man monterar lamporna, man bör dock givetvis inrikta sig på funktionen före designen i den mån som är möjligt, exempelvis blir det försämrad ljusbild om man monterar extraljusen bakom bilens grill i fronten. Kom ihåg att rostskydda metallen om det borras hål någonstans.

Dodge Grand Caravan generation 4 med 2 st Hella extraljus i fronten.

På ovanstående bil, en Dodge Grand Caravan 2001-2007 (Chrysler Grand Voyager), så har extraljusen monterats i grillen varav man gjort hål i plasten. Ett lite jobbigt alternativ om man vill kunna återställa grillen i framtiden, eftersom man då blir tvungen att köpa nya delar. För övrigt är det en helt okej installation då extraljusen sitter fast med stag och metallen har rostskyddats. Nackdelen är dock att dessa Hella-ljus är av glas (finns dock många fördelar också) och efter ett stenskott på E4:an så sprack ena lyktan. Detta går att förebygga genom att placera ljusen på ett annat ställe eller genom att använda stenskottsfilm eller dylikt framför glaset vilket kan hjälpa lite, eller helt enkelt om man köper extraljus som är av plast istället för glas, men då är nackdelen att plasten repas väldigt lätt vid tvätt, vilket man måste tänka på.

LAGAR & REGLER: Det finns en del lagar och regler att tänka på vad gäller extraljus, så Läs gärna Transportstyrelsens dokument Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om bilar och släpvagnar som dras av bilar där det framgår en del nyttig info. Tips, sök efter orden ”extraljus” och ”helljus” o liknande i dokumentet!


Ladda ner kopplingsschemat

Användarvillkor: Reservation för eventuella felskrivningar och felaktig information, Xtraljus tar inget ansvar för ev. person- och/eller materialskador! Dessa villkor accepteras vid användning av sidan! Om du vill tipsa om förbättringar och/eller tillägg till guiden så är du varmt välkommen att skicka ett mejl.

Kontakta gärna Xtraljus vid frågor & funderingar, tips & förslag, rättelser eller något annat övrigt, varmt välkomna.