Frågor & Svar

Här finns FAQ – Frequently Asked Questions (dvs. vanligt förekommande frågor & svar) om extraljus och e-butiken Xtraljus.se.

Saknar du någon fråga och svar? Skicka ett mejl så läggs det till snarast i listan.

Som standard ingår inget reläkablage till extraljusen / arbetsljusen, om detta inte är angivet specifikt i produkttexten. Separata reläsatser, CANBUS-moduler och mycket mera finns under produktkategorin ”Kablage”.

Om du kan byta motorolja och bromsar på bilen så kan du med all sannolikhet även koppla in extraljusen. 🙂 Läs den separata undersidan ”Koppla in extraljus” för att få mer kött på benen, så att säga. Har du några frågor? Skicka ett mejl eller SMS! Välkommen!

Majoriteten av den belysning som säljes på Xtraljus.se är E-märkt / EU-godkänd (ECE, med ändamål att fungera som extraljus), dock inte samtliga. Se respektive produktsida för mer information.

Det är upp till dig som slutanvändare att följa gällande lagar och regler, exempelvis om du handlar en icke E-märkt LED-ramp så får denna egentligen inte användas i trafik (allmän väg) inom EU.

Lagen om detta trädde i kraft 1 januari 2005, så om din bil är äldre och extraljusen (som inte är EU-godkända) monterades innan det datumet, så behöver dem inte vara E-märkta. Det kan med andra ord bli svårt att hävda att en ljusramp från 2020-talet och framåt satt monterad på bilen innan 2005… då var det främst halogen extraljus som fanns på marknaden. 🙂

Märkningen finns till för att bland annat reglera att belysningen inte är för ljusstark och rentav skadar synen, och dylikt.

Övrigt: I Sverige så får man montera hur många extraljus man vill och därmed räknas inte referenstalen i den extra monterade belysningen. Reglerna motsätter sig själva litegrann, tyvärr.

Man skulle nästan kunna tro det! Men så är inte alltid fallet, då det är mycket mer som spelar roll vid extraljus, särskilt vilka dioder som används och hur reflektorerna är utformade. En extraljusramp på 84 Watt kan mycket väl lysa bättre än en 200 Watts ledramp, osv.!

Om du har en nyare bil med CANBUS till helljuset så behöver du en CANBUS-modul för att få en signal som säger när helljuset är tänt respektive släckt, OM du vill att extraljusets funktion ska fungera i symfoni med detta. Om du vill styra extraljuset manuellt med en separat knapp så behövs ingen modul.

Det finns även olika CANBUS-moduler beroende på om din bil är utrustad med så kallade ”digitala strålkastare”.

Då behöver du troligtvis reläkablaget som benämns som Modernum Digital Lightning 1200, kika på den produkten för mer information.

Ja, alla produkter som säljes och som behöver vara CE-märkta är CE-märkta. Den elektroniska utrustningen uppfyller därmed kraven i RoHS-direktivet, vilket kort betyder att det är begränsat med vissa farliga ämnen i produkten.

EMC är en förkortning för engelskans ElectroMagnetic Compatibility (Elektromagnetisk Kompatibilitet) och beskriver om den elektriska produkten fungerar i symfoni med andra elektriska enheter, utan att dessa störs, exempelvis radiomottagningen eller dylikt.

Se respektive produktsida för vilka produkter / belysning som är EMC-godkänd för att inte störa annan elektronisk utrustning i bilen eller övrigt. Skicka ett mejl eller SMS om du är osäker.

En produkt som är märkt med ECE R10 är bland annat EMC-godkänd.

Den belysning som benämns Aurora, StarLight och BrightNight (även andra produkter) är testade ihop med leverantören och har givit ett väldigt fint resultat i förhållande till prisbilden. Vissa produkter är väldigt basic/simpla, men då framgår det även i produkttexten samt rekommenderade ändamål för användning.

De ljusbilder som nämns på denna sida är främst ”bred ljusbild” och ”lång ljusbild”. Dessa kallas även flood ljusbild respektive spot ljusbild.

Som namnen antyder så är en bred ljusbild bra för att lysa upp brett och förhållandevis nära fordonet, medan en lång ljusbild lyser upp vägen långt men inte lika mycket åt sidorna.

En kombinationsljusbild lyser både brett och långt.

En fördel med runda (eller fler) extraljus i fronten är att man exempelvis kan vinkla de två yttersta för att få en bra överblick åt sidorna medan de mittersta tar hand om vägen långt framför.

Vilken typ av ljusbild du bör välja beror bland annat på hur helljuset ser ut på bilen idag, är det långt eller brett eller bägge ock? Oftast vill man uppväga mot det bilen saknar som standard.

Lumen är kort beskrivet lampans ljusstyrka, ju högre värde desto mer ljus kan man säga.

Det värde på lumen som anges hos produkterna på Xtraljus.se är för det mesta teoretiska värden.

Även om en lampa har ett högt lumen (ljusstyrka) så är det flera faktorer som spelar roll i hur den faktiskt upplevs på vägen, av dig som förare, bland annat färgtemperaturen (exempelvis 6000K / Vit), reflektorerna i lampan osv. Med andra ord, det är inte alltid man kan utgå ifrån lumen för att klassa hur bra belysningen faktiskt är.

Färgtemperatur är nästan som det låter faktiskt, skalan (kelvin) går i princip från rött/orange till blått. Ju högre Kelvin-värde desto blåare ljus.

Exempelvis så ger 1000K en nästan röd (orange) färg på ljuset, medan 3000K är gulaktigt och 6000K kallvit, osv..

De flesta LED-ramper, runda extraljus och LED-fordonsbelysning i övrigt har en vit/kallvit färg på belysningen, vilket upplevs som avslappnande för ögonen när man kör på vägen, samt modernt och snyggt när det gäller det estetiska.

Enligt regler för ECE inom EU så får referenstalet för bilens helljus och eventuellt monterade extraljus inte överstiga referenstalet 100. Därför är all E-märkt belysning försedd med det värde (referenstal) som de ger ifrån sig, exempelvis på linsen (glaset/plasten).

Referenstalet beskriver i princip hur ljusstark belysningen är.

Detta betyder att man inte kan montera alltför många extraljus då man snabbt överstiger referenstalet 100, MEN i Sverige så är vi faktiskt undantagna detta! Fritt fram att montera 10 ledramper i fronten om du så vill, så länge den är E-märkt! Det kan dock vara en väldigt god idé att kunna koppla ifrån de extraljus som gör att du överskrider värdet 100, OM du reser utomlands till något annat EU-land, exempelvis Tyskland, då samma undantag inte gäller där.

 

Det beskriver hur bra den elektriska produkten står emot damm (fasta partiklar) och vatten (vätska) = kapslingsklass.

IP är på engelska en förkortning av Ingress Protection, och det betyder på svenska Inträngningsskydd, vilket är precis som det låter, hur bra skyddet är mot att damm och vätska inte tränger in i produkten och förstör det elektriska.

Skyddet mot fasta partiklar är angivet från 0-6 medan vätskor är 0-9. Ju högre värde ju högre skydd skulle man kunna säga.

IP67 betyder att produkten är helt dammtät och vattentålig (nedsänkt i vatten), medan IP68 beskriver att den är dammtät och tryckvattentålig (nedsänkt i vatten). IP68 klarar lite lägre djup under en viss tid, max 3 meter ner, medan IP67 testas på max 1 meters djup 30 minuter.

Xtraljus rekommenderar dock inte att någon belysning används under vatten! Däremot fungerar IP67 och IP68 alldeles perfekt för extraljus som får utstå regn, stänk från vägbanan och liknande.

Xtraljus rekommenderar inte att belysningen utsätts för direkt högtrycksspolning, om inte lampan har en kapslingsklass på IP69.

Det bästa är om bilen tvättas manuellt och att man undviker högtrycksspolning på just extraljusen.

Xtraljus rekommenderar inte att belysningen utsätts för direkt högtrycksspolning, om inte lampan har en kapslingsklass på IP69. Du måste även försäkra dig om att belysningen är ordentligt fastsatt och inte kan lossna vilket kan orsaka personskador och/eller materiella skador.

Det bästa är om bilen tvättas manuellt.

Linser i polykarbonat är i princip okrossbara, de står emot stenskott och det mesta som de utsätts för. De har en tendens att repas lite lättare än glas, men om man har det i åtanke vid tvätt och behandlar ytan som bilens lack i övrigt, så håller dom sig fina väldigt länge! Man behöver exempelvis inte torka av smutsen med ett torrt torkpapper eller dylikt, utan det bästa är att först spola av linsen med en vattenslang innan man använder en biltvättsvamp med schampo. Belysning med polykarbonatlinser lämpar sig bäst som extraljus där risken för stenskott är hög, exempelvis på motorvägen eller landsvägen, men även inne i stan.

Linser i glas, ofta härdat glas för den delen, har hög reptålighet då det är äkta glas. Nackdelen är att stenskott kan få glaset att spricka, eller om det är härdat så går det i tusen bitar. Belysning med linser i glas lämpar sig bäst som arbetsbelysning där man vill ha hög tålighet mot repor. Härdat glas ger fem gånger högre styrka än vanligt glas. I en sådan miljö håller de oftast utmärkt då stenskott dessutom är ovanligt (man färdas inte i några högre hastigheter).

Om man har extraljus med lins i polykarbonatplast så kan dessa blekna / gula med tiden, beroende på vad det är för extraljus och därmed hur bra UV-skydd just den polykarbonatlinsen har.

Den främsta anledningen till att linsen kan bli sådär tråkig och grådaskig beror på solens UV-strålar, dvs. det är oftast utsidan av linsen som påverkas. Om polykarbonaten har en bra blandning av tillsatt UV-skydd så märks det inte på ganska länge, att plasten börjar blekna, men om det är en billigare plast så kan det rentav bara gå något år innan den får en trist design.

Tänk dig exempelvis gamla strålkastare, gammalt plasttak på uterum, eller dylikt, hur ”gulaktiga”/blekta de kan upplevas efter många år.

Strålkastare på bilen, som idag också är i plast snarare än äkta glas som förr i tiden, är ofta ”lackerade” från fabrik, med ett skyddande lager ”klarlack”. De flesta extraljus har inte detta, men UV-skyddet i plasten brukar ändå vara godtyckligt.

Om man vill så kan man själv lackera linsen med en bra klarlack, innan montering av extraljuset! Men då gäller det att man har erfarenhet av detta (lackera), annars kan det bli riktigt tråkigt och dimmigt om man gör fel med sprayburken eller färgsprutan.

Om linsen redan har blivit blekt så kan man våtslipa och polera den, därefter ett applicera ett skyddande och glänsande lager klarlack. Ungefär på samma sätt som när man renoverar bilens strålkastare med andra ord. Det går även att byta ut plasten om den är demonterbar, dvs. på sådana extraljus som har ”platt” plast, fastsatt med en ram runtom. Då kan man åka till en glasmästare för att få det tillskuret, exempelvis om den är rund (till ett runt extraljus) eller rektangulär (ledramp), osv. Man kan även köpa en skiva plast själv, hos bygghandeln, och såga till.

OBS! Infon ovan gäller alltså om linsen blivit gulaktig, om det rentav är reflektorerna som är gula så är möjligheterna få att åtgärda detta. Dock brukar det inte hända LED-extraljus, däremot halogen och xenon om man har otur.

En DT-kontakt gör inkopplingen lite (mycket) lättare då det blir plug-n-play mellan extraljuset (extraljusen) och extraljuskablaget. Denna koppling är fuktsäker (eller snarare IP67), väldigt smidig och gör det enkelt att skifta extraljus eller helt sonika koppla ifrån det vid behov. Man behöver alltså inte tänka på klämkopplingar, sockerbitar eller liknande för att koppla samman pluskabeln och minuskabeln (jordkabeln) till reläsatsen.

Det finns flera olika typer av DT-kontakter, exempelvis 2-pol, 6-pol osv. Den vanligaste för en standard extraljusramp är en 2-polig (2 stift, plus/minus).

DT-kontakt är en förkortning av ”Deutsch kontakt”.

All belysning i butiken är inte försedd med DT-kontakt, men många utav produkterna är det. Se respektive produktsida för mer information eller skicka ett mejl eller SMS om du är osäker.

Av den belysning (ledramper, runda extraljus, arbetsbelysning…) som är utrustad med DT-kontakt så är det främst en vanlig 2-polig DT-kontakt av typen ”hona” om inget annat är angivet.

Extraljuskablagen, de som har DT-kontakt som är 2-stift, är då i sin tur ofta utrustade med en DT-kontakt av typen ”hane”.

Skicka ett mejl eller SMS om du skulle vara osäker beträffande någon utav produkterna.

I samarbete med en annan firma erbjuds monteringsservice i Skillingaryd, Jönköpings Län, till ett mycket attraktivt pris dessutom! Se den separata produkten ”Monteringstjänst Extraljus” för mer info, du hittar den i menyn eller i någon utav produktkategorierna.