Här på denna sida kan du se hur man kopplar in en LED extraljusramp med hjälp av två olika standard reläkablage.
Ett exempel visar extraljuskablage som styrs med signal från bilens helljus, dvs. extraljuset tänds och släcks i synk med helljuset i strålkastarna.
Det andra exemplet är för dig som själv vill kunna slå på och av extraljusrampen med en separat strömbrytare, ej kopplad mot bilens strålkastare, dvs. ett fristående system skulle man kunna säga. En separat strömbrytare är dock vanligast hos arbetsljus och ej extraljus.
Här nedan är en bild (kopplingsschema) på en ledramp, bilbatteri, extraljuskablage (med signalkabel till helljuset) och ett par strålkastare. Som du ser så aktiveras relät genom att man aktiverar helljuset via spaken i bilen.
Bilden nedan beskriver en ledramp, batteri, reläkablage (med separat knapp) och två strålkastare. Denna uppsättning aktiverar ledrampen via strömbrytaren på kablaget och är således fritt från bilens elsystem och kan därmed inte generera några felkoder.
Som du ser så är det ett väldigt enkelt tillvägagångsätt och det underlättar väldigt mycket att köpa ett färdigt extraljuskablage, både då det (oftast) har korrekt specifikationer på kablarna (tjocklek), relät, säkring, DT-kontakt och dylikt.
Bägge kablagen ovan är utrustade med en 40 Ampere relä (klarar cirka 400 Watt effekt) och 30 Ampere säkring som går till plusmatningen. Extraljuskablagen har dessutom DT-kontakt för att man enkelt ska kunna koppla in ledrampen eller övrig ljuskälla med plug-n-play. Utöver allt detta så är kablarna rejält dimensionerade och försedda med krympslangar och dylikt för att ge en fuktsäker inkoppling.
Du kanske frågar dig vad som händer om bilen är utrustad med CAN bus? I en del fall så kan man ta ström (signal) från bilens helljus utan att bilen varnar i instrumentpanelen, lite beroende på hur känsligt CANBUS-systemet är i fordonet. Om den däremot ger en felkod så behöver du en CANbus-modul som gör att bilen inte märker av den påverkan som görs (att man tar en signal till extraljuskablaget).
MEN, vad händer om bilen rentav har digitala strålkastare med aktivt helljus (”laser”)?? Ja då behövs troligtvis ett särskilt kablage, exempelvis Modernum Digital Lightning 1200 som finns här i shopen.
Xtraljus rekommenderar alltid att man använder färdiga extraljuskablage för en problemfri, trygg och prisvärd inkoppling.
På sidan Koppla in extraljus kan du läsa mer om det tekniska och se kopplingsscheman för inkoppling av extraljus.